Laten we eens beginnen met de hygiënemaatregelen op de werkvloer. De kans is groot
dat je onderstaande maatregelen al hebt doorgevoerd. Mocht dat niet zo zijn, wacht
niet langer en zorg voor een hygiënische omgeving voor je medewerkers.

  • Het belangrijkste advies is duidelijk: was je handen goed en regelmatig en droog ze af met een papieren tissue. Gebruik daarnaast eventueel desinfecterende handgel op alcoholbasis. Als werkgever is het hierbij van groot belang dat je ervoor zorgt dat er voldoende handzeep, desinfecterende gel en tissues aanwezig zijn op de werkplekken en in toiletten.
  • Medewerkers die niezen of hoesten? Zorg ervoor dat ze dit in hun elleboog of mouw van de kleding doen en niet in hun hand of zelfs zonder hand ervoor.
  • Neem extra schoonmaakregelingen. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld contactvlakken,zoals deurklinken en trapleuningen, nog meer aandacht krijgen. Maak deze vaker en eventueel uitgebreider schoon. Zo verklein je kans op overdracht van het virus.
  • Laat je medewerkers geen mondkapje dragen op werk (tenzij het een zorginstelling betreft, zoals een ziekenhuis, dan gelden er andere werkwijzen). Artsen raden namelijk af om een mondkapje te dragen ter bescherming. Vaak worden mondkapjes verkeerd gebruikt, aangeraakt of meerdere malen gebruikt en dat maakt het risico op besmetting juist groter. 
  • Na niezen of hoesten kunnen virusdeeltjes in een slecht geventileerde ruimte in de lucht blijven zweven. Zorg daarom dat de werkplekken en andere ruimtes binnen het pand goed geventileerd zijn. Zo verklein je de kans dat besmette vochtdruppeltjes ingeademd worden.
  • Je kunt overwegen om elkaar (zowel collega’s onderling als klanten) te groeten zonder
    aanraking. Dit betekent: geen handen schudden en ook ander contact, zoals kussen,
    vermijden.
  • Communiceer de hygiënemaatregelen die binnen jouw bedrijf gelden goed met elkaar
    intern. Spreek elkaar daarnaast aan wanneer er niet aan de hygiënemaatregelen
    gehouden wordt.

Is thuisblijven een oplossing om mogelijke besmetting te voorkomen? Of is dit wel heel drastisch? Alleen als er een goede reden voor vrees is, is het verstandig dat een medewerker thuisblijft of mogelijk thuiswerkt als dat tot de mogelijkheden behoort. Maar wanneer is er een goede reden voor vrees?

  • Wanneer de medewerker huisgenoot is van een patiënt (of meerdere patiënten) met COVID-19. 
  • Als de medewerker in een gebied is geweest waar het coronavirus heerst en er sprake is van verkoudheidsklachten en koorts.

Bovenstaande redenen kunnen namelijk het begin zijn van COVID-19. Het is dan verstandig om de medewerker te vragen thuis te blijven en uit te zieken (wanneer er al sprake is van klachten). Zo kan besmetting met andere medewerkers mogelijk voorkomen worden.

 

Terug